August 27, 2009

One Day in My Life

'Penanaman anggur' ku bermula sejak Selasa yang lalu..So, keje ku kat umah hanya la internet and layan movies + tido (10 kali tido + 10 kali bangun da)..Ni hari ke-3 la aku tak keje..Rasa cam dah lame jek dok umah..hehe

Yesterday equal to Wednesday, is a day that I won't forget sampai bila2..Early morning, Celframe dah call. They want to inform me that I will start on 7th September and they apologized for any inconvenience. Means, I will 'tanam anggur' for 2 weeks la..isk3. Then, ingat nak sambung tido, tp, dah tak boleh lena. Then, I just surfing + chatting + fesbukking. .-_-.

Sedang aku tgh syok surfing nih, tiba2 aku dgr ade suara2 menjerit.."Rumah terbakar..rumah terbakar.." Btw, suara tu dtg dr playground betul2 belakang rumah aku. Then, aku jenguk kat tingkap. Ade 2 org makcik ni tgh jerit "Rumah terbakar..rumah terbakar..lari cepat.." Sorang makcik ni nampak aku jenguk kat tingkap. Then, dia cakap.."Dik, rumah terbakar..telefon bomba dik..".. That time, zassss...Sume no telefon tiba-tiba hilang dari kepala. Ape no telefon bomba ek? Aku betul-betul tak ingat. Dalam hati tertanya-tanya, aku mimpi ke? Macam orang mamai baru bangun dr tido, aku boleh gi sambung chatting lg. Then, aku terasa flat aku bergegar sedikit disebabkan org berlari turun ke bawah. OMG!! This is very serious. I can't think of anything that tym. I just grab my handphone and my handbag and run towards the door. Tym tu sempat terpikir gak, alamak..laptop ku camne. Lutut da ketaq tengok org berlari-larian sambil menjerit-jerit. Plus suara budak menangis. Terkedu rasa. Umpama dalam filem. Ekspresi sorang makcik ni mmg aku takkan lupa. Dgn badannye yg agak besar, dia termengah-mengah turun tangga sambil mengheret anak kecil. Maybe anak or maybe cucu dia. Muka dia pucat lesi. Saat dia bertembung dgn aku, suara dia tersekat2 macam orang nak menangis. Dia sempat cakap kat aku.."Dik, rumah terbakar dik..Astaghfirullah..Macam mane ni dik..Lari turun bawah dik.." Mula2 aku tak panik sangat, tp, bila jumpa makcik tu, aku jadi panik giler. Aku macam nak tolong makcik tu, tapi kaki aku sendiri dah ketar. Tak tau nak buat apa. Budak yg kn seret ngan makcik tu pon dah melalak tak berhenti..

Aku gagahkan kaki tuk turun tangga. Rasa cam nak menangis je sbb time tu aku sorang2. Aku duduk kat playground belakang tu sambil kol my hosmet. Aku tak nampak api. Just nampak asap hitam yg sangat tebal. Tiba-tiba ade letupan kecil dari tingkap rumah yg terbakar tu menyebabkan semua yang berkumpul kat bawah tu menjerit. I try to stay calm as possible. Time tu dah ramai org tolong padamkan api. By the time bomba sampai, api dah padam. Just tinggal asap nipis je. Yang paling aku ingat, suara kanak-kanak menjerit sebab excited dapat jumpa bomba. "Yeay..yeay..bomba datang. Yeay..yeay..bomba datang. Jom ramai2 pegi salam bomba.." Kalau aku la jadi bomba tu, aku sepak je budak-budak nih..hahaha..(just perumpamaan ok..wink2)..

Alhamdulillah, akhirnya semuanye berakhir..Api dapat dipadamkan dalam masa 30 minit.(ayat cam dlm newspaper jek..haha) Bomba belum balik lagi, aku dah naek atas. Dgn konfidennya aku rasa semua dah selamat. Bila fikir2 balik kejadian semalam, rasa lawak pon ade. Camne la aku boleh lupa no fon bomba..isk3.

Actually, ni bukan la pengalaman pertama aku berdepan dgn kebakaran mcm ni. Dulu pernah sekali, time aku kecik lagi, aku tengah main2 ngan kawan2, tiba2 ade rumah terbakar. Aku ingat lagi, dalam rumah tu ade sorg nenek tua. Nenek tu memang tinggal sorang2. Dia tak larat nak selamatkan diri. Waktu tu api sangat marak. Ade sorang lelaki ni (really can't remember who), masuk rumah tu tuk selamatkan nenek ni. Macam hero filem plak.hehe. Tp, yang sedihnya, nenek ni dah 70% melecur. Mmg ngeri tgok. Akhirnya nenek ni meninggal kat hospital. Aku sedih sangat. Walaupun, kejadian tu time aku kecik2 dulu, mmg aku ingat sampai sekarang.

Aku dengar punca kejadian disebabkan gas tak ditutup. So, readers be alert k. Check ur gas before leave home..And please remember 999 when you're in emergency..;p

And becoz of my 'pengangguran' I will update this blog regularly..So, stay tune..kekeke

2 comments:

Anonymous said...

erm...
mengerikan bile terbayangkan nenek yang da tk daye tu mengerang sakit...
tapi,lg ngeri ble terkenangkan perempuan sopan tendang kanak2 sbb nak salam ngan bomba...
kejamnye...

Rozy^^ said...

hahaha..perumpamaan je tu ok..i baik tau..x sampai hati tendang budak2..haha

Post a Comment